tisdag 30 april 2013


Morsdag...

 

Tänk vad tiden förändrar allt...
För mig var morsdagen något alldeles speciellt när jag var barn. Redan långt innan morsdagen höll jag på att pyssla ihop morsdagskort i smyg, för självgjorda skulle dom ju vara.
På morsdags morgonen ville jag stiga upp före mamma och koka kaffe åt henne (vilket var verkligen svårt, för hon steg alltid så himla tidigt upp). Hon försökte alltid ligga kvar i sängen tills jag kom med mitt kaffe och morgonmål till sängen. Jag ville också att hon skulle få en dag utan dom vanliga sysslorna, så jag hjälpte till så gott det gick. Sen hörde det till att åka till mormor och till farmor för att hylla dem också. Det var en alldeles speciell dag!
Idag är morsdagen något helt annat, eftersom det inte finns mera någon mamma, mormor eller farmor att fira. Det blir inte kaffe på sängen mera...
Vi har ju nuförtiden vårt alldeles fantastiska familjeläger som är på morsdagsveckoslutet och det är på ett sätt väldigt skönt att inte behöva tänka på hur det var alltid förr. Vi brukar ha det så fint tillsammans att man inte vill byta ut det mera. En andakt som en gång hölls under familjelägret har blivit väldigt viktig för mig och alltid då det är morsdag tänker jag automatiskt på den. Jag skulle gärna dela med mig av den åt er:

 
Du kommer att kalla henne mamma

Det var en gång ett barn som just skulle födas.
Barnet frågade Gud: ”Dom säger att jag ska bli sänd till jorden i morgon, men hur ska jag kunna leva där, liten och hjälplös?”
Gud svarade: ”jag ska välja ut en ängel åt dig. Och din ängel ska vänta på dig där och ta hand om dig.”
Barnet frågade: ”Men här i himlen behöver jag inte göra något annat än sjunga och skratta och vara lycklig.”
Gud sa: ”Din ängel kommer att sjunga för dig och le mot dig varje dag. Och du kommer att känna att din ängel älskar dig och vara mycket lycklig.”
Barnet frågar: ”Men hur ska jag kunna förstå vad folk säger när jag inte kan språket?”
Gud svarade: ”Din ängel kommer att säga de allra vackraste ord du kan tänka dig och med stort tålamod och kärlek kommer din ängel att lära dig prata.”
Barnet frågar: Och vad sa jag göra när jag vill prata med dig?”
Gud svarade: ”Din ängel kommer att lära dig att knäppa dina händer och att lära dig be.”
Barnet frågar: ”Jag har hört att det finns elaka människor på jorden. Vem ska beskydda mig?”
Gud svarade: ”Din ängel kommer att försvara dig även om det är med fara för sitt eget liv.”
Barnet frågar: ”Men jag kommer väl att vara ledsen jämt för att jag inte längre kan se dig.”
Gud svarade: ”Din ängel kommer att berätta för dig om mig och visa dig hur du kan hitta mig. Och jag finns alltid nära dig.”
Just då var det mycket lugnt i himlen, men man kunde höra röster från jorden och Barnet frågade: ”Gud, om jag måste lämna dig nu, tala om vad min ängel heter.”
Du kommer att kalla henne ”mamma”.
 

 


Annika Niemelä
Ungdomsarbetsledare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar